Czytasz wiadomości znalezione dla frazy: Platforma Skład budowlany Warszawa





Temat: MATERIAŁY BUDOWLANE !!
Witam, na dzień dobry startuję do Państwa z ofertą współpracy ze składem materiałów budowlanych Platforma.
Jako że każdy z Państwa pragnie mieć wymarzone mieszkanie czy też dom stąjący na porządnych fundamentach, w upragnionych przez siebie kolorach, z najlepszym sprzętem sanitarnym i elektrycznym pragnę Państwa zaprosić do współpracy ze mną na terenie sklepu:

Anna Nowak
Specjalista ds. Telemarketingu i Sprzedaży

Saint-Gobain Dystrybucja Budowlana Sp.z.o.o.
Platforma Materiały Budowlane Sklep nr 4
ul. Odrowąża7, 03-140 Warszawa
tel.022/335 13 35 fax.022/335 13 36

e-mail: anna.nowak@saint-gobain.com

lub z kolegą w terenie:

Jan Malec
Przedstawiciel ds. Kluczowych Klientów

Saint-Gobain Dystrybucja Budowlana Sp.z.o.o.
Platforma Materiały Budowlane Sklep nr 4
ul. Odrowąża7, 03-140 Warszawa
tel.022/335 13 35 fax.022/335 13 36
+48 662 284 669

e-mail: Jan.Malec2@saint-gobain.com

Nie oferujemy Państwu cen "półkowych" lecz ofertę przygotowaną specjalnie z myślą o Państwa potrzebach.

Zapraszamy do współpracy.



Temat: Wprost


Jak Boruta dom budował

W Krakowie wiadomo nie od dziś, że Jan Boruta ma także dom w Warszawie. Nie wiadomo tylko za co go zbudował. Jednak nam udalo się dotrzeć do kilku krakowskich biznesmenów za którymi miał lobbować w Sejmie w zamian za spore sumy. Jeden z nich - Krzysztof Pieliczkowski, właściciel kilku salonów meblowych - ufundował liderowi PO komplet mebli do salonu. Inny - Stefan Kroczydło, właściciel kilku składów budowlanych - dał Janowi Borucie materiały budowlane o wartości 20 000 złotych. Oprócz tego kilku innych krakowskich biznesmenów przyznało się nam do wręczania liderowi Platformy mniejszych łapówek. Sumy wachają się od jednego do piętnastu tysięcy złotych. W zamian miał załatwiać dla nich różne sprawy. Najpierw jako poseł, a potem jako lider rządzącej partii miał wpływać na odpowiednich wiceministrów, by ich działania były korzystne dla jego "klientów". W tym świetle staje się jasne jak dorobił się tak okazałego domu. Pytany przez nas o komentarz sam zainteresowany odpowiedział tylko, że nie będzie komentował "tych bzdur".






Temat: Ostroleka


| Dokąd jeżdżą te ET :) ? Na południe po węgiel czy tylko do Warszawy albo
| Tłuszcza?

Nie znam obiegów lokomotyw ET22, ale wydaje mi się, ze jeżdżą dalej
(węgiel
z ...... Bogdanki)


ja zaś nie znam obiegów tej SM42, ale ostatnio widziałem w Łomży SM42 z
Białegostoku. Węgiel do ciepłowni + cysterny z gazem do Gaspolu.
Sporadycznie widuje się platformy z cementem - chyba dla któregoś ze składów
budowlanych i wagony na złom ze szrotu.

Ktoś może wie, jak dokładniej wygląda sytuacja ruchu towarowego do Łomży (
gdzie kończą się tory:P )?





Temat: Tabor specjalny- wagony, maszyny, itd.
Witam wszystkich forumowiczów:P

W temacie wpisałem tabor specjalny a teraz to sprecyzuje. Mianowicie chodz mi o jakie kolwiek dane, zdiecia i rysunki techniczne zwiazane i wagonami i maszynami poruszajacymi sie po polskich torach, które wykonuja prace remontowe, budowlane i konserwacyjne sieci trakcyjnej i torowiska. Jakis czas temu na stacji Pszczółki zaczeły sie prace remontowe zwiazane z modernizacją magistrali kolejowej E65 - Warszawa - Gdynia i wysiadajac z pociagu dostrzegłem dziwny skład z drezyną WM15A na czeli i innymi wagonami specjalnymi. Zainteresowało mnie to i postanowiłem wybudować modele tych wagonów i drezyn. W zwiazku z tym mam wielka prosbe do wszystkich, jezeli mieli byscie jakie kolwiek plany zwiazane z takim taborem prosiłbym o ich udostępnienie. Chodzi mi o pociagi sieciowe typu PS 00, dźwig edk300, pociag MTW-100, wagon PWM -15, ciągnik manewrowy CM-40 i CSW-44 i rózne wagony pomiarowe.

Ps. Czy ktoś sie spotkał z takim połączeniem ( wagon platforma + koparka)?:
http://img412.imageshack....98/dsc01072.jpg

Pozdrawiam



Temat: Czy będzie "orlik" w Ursusie?
Ponawiam pytanie - czy będzie "orlik" w Ursusie (lub jakieś nowe boisko na Skoroszach)?

Poniżej artykuł o "orlikach" w Warszawie - o Ursusie nie ma ani słowa. Warto zwrócić uwagę na słowa burmistrza Ursynowa - moim zdaniem Skorosze to taki sam typ dzielnicy jak Ursynów.


Zbudujemy boisko w każdej gminie - obiecywał przed wyborami Donald Tusk. Rządzona przez Platformę Warszawa słowo "gmina" zamieniła na "dzielnica" i już kończy budowę pierwszych stołecznych "orlików" - na Targówku i Ursynowie
Zobacz powiekszenie

"Orliki" buduje się według ogólnopolskiego wzoru: składa się na niego boisko ze sztuczną trawą do gry w piłkę nożną o wymiarach 30 na 62 m i wielofunkcyjne do siatkówki, koszykówki lub tenisa o wymiarach 19,1 na 32,1 m. Aby spełnić przedwyborcze obietnice, rząd Tuska przyjął ogólnopolski program "Moje boisko Orlik 2012". Średni koszt budowy "orlika" oszacował na 1,1 mln zł i postanowił, że pomoże finansowo - da jedną trzecią tej sumy samorządowi, który zdecyduje się na budowę boiska. Kolejne 333 tys. zł dołoży samorząd wojewódzki. Reszta popłynie z kasy gminy lub dzielnicy.

W tym roku dotacje na "orliki" wywalczyły cztery z 18 warszawskich dzielnic: Mokotów, Praga-Północ, Targówek i Ursynów. - Dostaliśmy to dofinansowanie zapewne dlatego, że jako dzielnica mamy jeden z najlepszych wskaźników wykonania inwestycji i było jasne, że nie zmarnujemy tych pieniędzy - mówił w czerwcu "Gazecie" Grzegorz Zawistowski (PO), burmistrz Targówka.

Dotrzymał słowa. Właśnie kończy się budowa "orlika" przy ul. Remiszewskiej 40. Umowa z wykonawcą przewiduje, że boisko wraz z tzw. zapleczem socjalnym, czyli szatniami i prysznicami, ma być gotowe do 15 listopada.

- Ale pogoda sprzyja pracom budowlanym i naszego "orlika" uda się najpewniej otworzyć już na za 10 dni - mówi burmistrz Zawistowski.

Kolejnym warszawski "orlik" powstaje na Ursynowie, w parku Przy Bażantarni. Będzie gotowy pod koniec listopada. - Ursynów to dzielnica młodych ludzi. Budujemy aż sześć obiektów sportowych, ale wciąż jest ich za mało - mówi burmistrz Ursynowa Tomasz Mencina (PO).

Wolniej idzie budowa "orlików" na Pradze-Północ i Mokotowie. - Bardzo go potrzebujemy, bo w naszej dzielnicy nie ma trawiastych boisk do piłki. A na "orlik" zgodnie z przyjętym założeniem będzie mógł przyjść każdy i grać w piłkę pod okiem instruktora - mówi Joanna Koczorowska (PO), burmistrz Pragi-Północ.

Ale przyznaje, że przygotowania do budowy "orlika" przy ul. Targowej 86 trwały prawie pięć miesięcy - tyle zajęły uzgodnienia techniczne. - W najbliższych dniach ogłosimy przetarg na wykonawcę prac, na pewno budowa zacznie się w tym roku, a skończy w pierwszej połowie przyszłego - mówi Koczorowska.

Mokotów też nieco się spóźnia. Rozważał zmianę pierwotnej lokalizacji boiska, ale ostatecznie wrócił do pierwotnego planu i buduje "orlik" przy ul. Kazimierzowskiej 60.

- Właśnie zaczęły się tam prace budowlane. - Same boisko będzie gotowe do końca roku, ale oświetlenie i szatnie na początku przyszłego - zapowiada rzecznik ratusza Tomasz Andryszczyk.

W przyszłym roku o dotację na kolejne "orliki" będą starały się inne dzielnice Warszawy. Rządowy program "Moje boisko Orlik 2012" jest bowiem obliczony na cztery, pięć lat. - Warszawę stać na te inwestycje - mówi Tomasz Andryszczyk.

http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,34862,5840489,Dwa__orliki__Tuska_prawie_gotowe.html

Czy doczekamy się odpowiedzi Urzedu na ten temat - czy jest to kolejne niewygodne pytanie na które lepiej nie odpowiadać.



Temat: Koleje Mazowieckie coraz atrakcyjniejsze dla pasażerów
Koleje Mazowieckie coraz atrakcyjniejsze dla pasażerów

Koleje Mazowieckie intensywnie inwestują w tabor kolejowy i budowę parkingów w ramach projektu parkingów „Parkuj i Jedź”. Pierwsze efekty tych działań będą widoczne już za kilka miesięcy.

W maju 2008 r na tory wyjadą pierwsze dwa pociągi FLIRT wyprodukowane w siedleckiej fabryce firmy Stadler - informuje "Rynek Kolejowy". Kolejne pociągi będą dostarczane sukcesywnie do końca 2008 r. Szwajcarski Stadler wygrał przetarg na dostawę 14 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT, w tym 10 szt. dla Kolei Mazowieckich. Na ten cel Samorząd Województwa Mazowieckiego przeznaczył 222 mln zł. Wygodny i ekonomiczny FLIRT jest 4-członowym pociągiem motorowym, z 212 miejscami siedzącymi i 284 miejscami stojącymi. Pojazdy te posiadają bogato wyposażone przedziały pasażerskie, posiadające m.in. stanowiska dla wózków dziecięcych, inwalidzkich, rowerów i dużego bagażu oraz obszerne platformy wejściowe, umożliwiające wsiadanie osobom niepełnosprawnym.

W najbliższym czasie te pierwsze pojazdy przejdą próby eksploatacyjne niezbędne do otrzymania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji na terenie Polski, które jest wydawane przez Urząd Transportu Kolejowego. Pociągi będą testowane na odcinkach pomiędzy Siedlcami i Poznaniem, Poznaniem a Żmigrodem oraz Siedlcami i Łodzią.

Jeszcze w tym roku na mazowieckie szlaki wyjadą piętrowe składy „push-pull”, których producentem jest Bombardier. Na przełomie sierpnia i września 2008 r. pojawią się 24 wagony środkowe „push-pull”. Docelowo do obsługi skladów wagonów push-pull zostanie zakupionych 11 nowych, nowoczesnych lokomotyw. Środki na zakup lokomotyw zostaną pozyskane z emisji obligacji w ramach współpracy z Agencją Rozwoju Mazowsza SA.

Do czasu dostawy nowych lokomotyw, w pierwszym okresie spółka Koleje Mazowieckie pozyska do obsługi składów push-pull – w ramach rozpisanego przetargu – 7 szt. lokomotyw na okres od 1 września 2008 do 31 stycznia 2009 r. oraz 11 szt. lokomotyw na okres od 1 lutego 2009 do 31 sierpnia 2010r. Najbardziej korzystnym dla Spółki rozwiązaniem jest pozyskanie oferty na wynajem codziennej, kompleksowej obsługi składów push-pull.

Kolejne zwiększenie liczby użytkowanych jednostek jest związane z pozyskaniem 18 używanych EZT po naprawie głównej i modernizacji. Zakup zostanie sfinansowany ze środków pochodzących z podwyższenia kapitału zakładowego oraz z emisji obligacji.

Samorząd Województwa Mazowieckiego zakupi także 20 szt. czteroczłonowych nowoczesnych EZT (przy dofinansowaniu UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013).

Rozważany jest dodatkowy zakup ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego do 15 sztuk używanych spalinowych autobusów szynowych.

Ponadto, w związku z EURO 2012, spółka „Koleje Mazowieckie – KM” planuje także zakup kolejnych 22 szt EZT. W tym celu Koleje Mazowieckie jako potencjalny beneficjent wystąpiły z wnioskiem do Ministerstwa Infrastruktury o wsparcie ze środków Funduszu Spójności w ramach działania „7.3 Transport Miejski w obszarach metropolitarnych VII osi priorytetowej Transport przyjazny środowisku”. Tabor ten zostanie przeznaczony do przewozu podróżnych z Portu Lotniczego im. F. Chopina w Warszawie oraz regionalnych Portów Lotniczych w Modlinie i Sochaczewie do centrum Warszawy – okolic Stadionu Narodowego.

Uchwałą nr 237/05 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 05 września 2005r. został wdrożony do realizacji na terenie województwa mazowieckiego system „Parkuj i Jedź”. Głównym celem jaki zamierza się osiągnąć poprzez budowę 40 parkingów jest zachęcenie coraz większej liczby użytkowników samochodów osobowych do pozostawienia ich na wyznaczonych parkingach i kontynuowanie podróży komunikacją publiczną, a przede wszystkim transportem kolejowym.

Zrealizowanie projektu znakomicie wpłynie na ograniczenie ruchu samochodów osobowych na drogach dojazdowych do miast województwa mazowieckiego. Zachęci kolejne grupy osób do korzystania z regionalnego transportu kolejowego.

Praktyczna realizacja projektu jest możliwa dzięki zagwarantowaniu w budżecie Województwa Mazowieckiego środków na pokrycie kosztów budowy parkingów.

Do tej pory w Polsce podejmowane były jedynie pojedyncze realizacje tego typu parkingów, na terenie dużych miast. Należy zaznaczyć, że jedną z pierwszych firm kolejowych, która wybudowała parkingi jest Warszawska Kolej Dojazdowa. Zarząd Województwa Mazowieckiego Uchwałą nr 2131/231/05 z dnia 8 listopada 2005r. powierzył „Kolejom Mazowieckim - KM” sp. z o.o. przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zaprojektowanie i wybudowanie 10 parkingów w ramach realizacji I etapu systemu „Parkuj i Jedź”. Wyłonienie wykonawcy do zaprojektowania i budowy pierwszych parkingów natrafiało na trudności – ogłaszane przetargi były unieważniane z uwagi na brak zainteresowania potencjalnych wykonawców.

Dopiero w dniu 10 stycznia 2007 roku został pozytywnie rozstrzygnięty przetarg na opracowanie dokumentacji i wybudowanie parkingów. 27 marca 2007 roku, podpisane zostały pomiędzy Samorządem Województwa Mazowieckiego a Przedsiębiorstwem Wielobranżowym „Lastmar” Drogi i Budowy w Rzekuniu na wykonanie – w 9 lokalizacjach (bez Jaktorowa) - robót budowlanych tj. zaprojektowanie, konstruowanie, fundamentowanie oraz wykonanie nawierzchni placu postojowego, chodników, ogrodzenia, oświetlenia a także usytuowanie i postawienie budki parkingowej, odprowadzenie wody z odpadów atmosferycznych oraz uprzątnięcie i rekultywowanie terenu.

W ramach zawartej umowy z wykonawcą w I etapie realizacji systemu „Parkuj i Jedź” strzeżone parkingi o 50 miejscach parkingowych powinny zostać wybudowane w następujących miejscowościach: Piasecznie, Żyrardowie, Brwinowie, Ożarowie Mazowieckim, Legionowie, Ciechanowie, Siedlcach, Otwocku i Celestynowie.

Odpłatność za miejsce parkingowe dla osób legitymujących się biletem okresowym „Kolei Mazowieckich” będzie symboliczna. W pierwszym okresie funkcjonowania parkingu opłata nie będzie pobierana.

źródło: Rynek Kolejowy



Temat: Stadion na Drzymały
Poszerzony o nowe informacje artykuł z Gazety Wyborczej:

Stadion na Euro we Wrocławiu - jak chiński lampion

Artur Brzozowski 2007-10-21, ostatnia aktualizacja 2007-10-21 21:37

Piłka nożna. Rozstrzygnięto konkurs na projekt architektoniczny wrocławskiego stadionu na Euro 2012 - zwyciężył obiekt przypominający kształtem chiński lampion. W całości osłonięty zostanie przezroczystą pokrywą z włókna szklanego, którą w zależności od meczu będzie można rozświetlać w dowolnych barwach - na przykład narodowych

Zwycięski projekt architektoniczny stadionu opracowała niemiecka firma J.S.K., która wcześniej była m.in. autorem obiektu w DĂźsseldorfie zbudowanego na piłkarskie mistrzostwa świata, a teraz rozbudowuje wrocławski terminal lotniczy. Wyniki konkursu ogłoszono w sobotę w ratuszu podczas specjalnej konferencji prasowej.

Świecący lampion

Stadion pomieści 44 tys. widzów. Jego koszt jest szacowany na 466 mln zł. Obiekt stanie na wrocławskich Maślicach, na 21-hektarowej działce przy ulicy Drzymały, tuż przy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Do finału konkursu na projekt stadionu komisja zakwalifikowała 15 prac. Wizja firmy J.S.K. zwyciężyła jednogłośnie. Co ciekawe, w konkursie zwycięski projekt startował z numerem 13. Za swoją autorską pracę J.S.K. otrzyma 5-10 proc. z 466 mln zł. W skład komisji weszli przedstawiciele wrocławskiego urzędu miejskiego, architekci oraz dwaj niemieccy specjaliści współpracujący przy budowie stadionów w całej Europie.

-To jest to, o czym marzyliśmy- mówił zadowolony prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz. - Stadion jest bardzo funkcjonalny, oprócz meczów piłkarskich organizować będziemy tam wielkie koncerty muzyczne. W kompleksie stadionu znajdą się miejsca na biura, sale konferencyjne i restauracje - opowiadał Dutkiewicz.

Swoją konstrukcją stadion przypomina chiński lampion. Trybuny zbudowane będą z betonu i stali, a całość osłonięta zostanie przezroczystą pokrywą z włókna szklanego. Przezroczysty będzie również dach obiektu, który osłoni wszystkie miejsca dla widzów. Takie zaprojektowanie obiektu pozwoli na całkowite oświetlenie go z zewnątrz w dowolnych barwach.

- Kiedy mecze będzie rozgrywał Śląsk Wrocław, stadion rozświeci się na zielono- biało -czerwono, a kiedy zagra tu reprezentacja Polski - na biało- czerwono - tłumaczył prezydent Dutkiewicz.

Rozświetlony obiekt będzie widoczny z bardzo daleka. Podobne rozwiązania iluminacyjne zastosowano między innymi na jednym z najnowocześniejszych stadionów świata - Allianz Arena w Monachium. Wysokość obiektu wyniesie około 35 metrów, a trybuny będą się wznosiły nad murawą boiska pod takim kątem, że z każdego miejsca trybun widoczność będzie doskonała.

Nowy symbol Wrocławia

- Wierzę, że ten obiekt stanie się nowym architektonicznym symbolem Wrocławia. Do konkursu zgłoszono wiele efektownych projektów, ale niektóre z nich ocierały się o efekciarstwo. Zwycięski jest i efektowny, i funkcjonalny. Jego unikatowa forma łączy tradycję z nowoczesnością, a całość inspirowana jest modernizmem - obrazowo opowiadał Piotr Fokczyński, architekt miejski Wrocławia. - Poziom konkursu stał na bardzo wysokim poziomie, ale od początku wszyscy członkowie komisji zwracali uwagę właśnie na ten projekt. I później cały czas do niego wracaliśmy - podkreślał.

Stadion zajmie około 10-11 ha na 21-ha działce na Maślicach. Na pozostałym terenie mają stanąć biurowce, hotel, butiki i być może niewielkie centrum handlowe. Ta część działki będzie zabudowywana po ukończeniu stadionu.

Projekt firmy J.S.K. był najbliższy wymaganiom miasta i UEFA. Zgodnie z wymogami UEFA we właściwy sposób zostały zaprojektowane szatnie piłkarskie, a także miejsca dla mediów, które ułatwią dziennikarzom kontakt z zawodnikami. Na stadionie znajdą się loża dla VIP-ów oraz specjalne loże biznesowe. W projekcie uwzględniono cztery ogromne bramy, które umożliwią wjazd dużym ciężarówkom. Będzie to miało znacznie na przykład przy organizacji koncertów muzycznych. Parking dla samochodów przewidziano pod specjalną platformą wbudowaną w konstrukcję stadionu.

Przedstawiciele urzędu miejskiego podkreślali, że wyjątkowo cenne okazały się spostrzeżenia i rady niemieckiego inżyniera Thomasa Specka i architekta GĂźntera Kusa. Speck pracował m.in. przy budowie Allianz Arena w Monachium, Stadionu Olimpijskiego w Berlinie, a Kus jest współautorem stadionów w DĂźsseldorfie, Gelsenkirchen, NĂźrnbergu, Wolfsburgu i hali hokejowej w Mannheim.

- Speck wychwycił wszelkie nawet drobne uchybienia w kilku projektach. Natychmiast zauważył, że w jednym z nich tak zaprojektowano dach, że pięć tysięcy widzów siedziałoby pod gołym niebem - opowiada Michał Janicki, dyrektor departamentu sprawa społecznych w urzędzie miejskim.

Monumentalny oddamy Warszawie

Podczas konferencji w świetnym humorze był prezydent Dutkiewicz. Gdy prezentowano jeden z wyróżnionych projektów - monumentalny, efektowny, ale bardzo drogi (ponad 1 mld zł) - prezydent, zwracając się do Michała Borowskiego, prezesa spółki, która ma wybudować Stadion Narodowy, zażartował: - Ten projekt oddamy Warszawie, bo oni na razie nic nie mają.

Rozstrzygnięcie konkursu zgromadziło w sali ratusza wiele osób. Byli kandydujący na posłów przedstawiciele Platformy Obywatelskiej: Bogdan Zdrojewski, Grzegorz Schetyna i Andrzej Łoś, trener piłkarzy Śląska Ryszard Tarasiewicz, prezes Orange Ekstraklasy Andrzej Rusko, przewodniczący komisji sportu Maciej Zieliński, pierwszy szef wrocławskiego projektu Euro 2012 Rafał Jurkowlaniec, prezes Śląska Antoni Kordos, a nawet prezes żużlowego Atlasu Andrzej Rusko. Nie było natomiast nikogo z Prawa i Sprawiedliwości.

Teraz rozpoczną się przygotowania budowlane i prace geologiczne. Budowa stadionu ruszy w połowie 2008 roku. Zakończenie inwestycji przewidziane jest na jesień 2010 roku.

Wszystkie prace konkursowe zostaną wystawione we wrocławskim ratuszu od 15 listopada do 15 grudnia.

Źródło: Gazeta Wyborcza Wrocław

http://miasta.gazeta.pl/wroclaw/1,35760,4599015.html



Temat: [JSK Architekci, Stadion we Wrocławiu, Wrocław]
Rozstrzygnięto konkurs na projekt architektoniczny wrocławskiego stadionu na Euro 2012 - zwyciężył obiekt przypominający kształtem chiński lampion. W całości osłonięty zostanie przezroczystą pokrywą z włókna szklanego, którą w zależności od meczu będzie można rozświetlać w dowolnych barwach - na przykład narodowych

Zwycięski projekt architektoniczny stadionu opracowała niemiecka firma J.S.K., która wcześniej była m.in. autorem obiektu w Düsseldorfie zbudowanego na piłkarskie mistrzostwa świata, a teraz rozbudowuje wrocławski terminal lotniczy. Wyniki konkursu ogłoszono w sobotę w ratuszu podczas specjalnej konferencji prasowej.

Stadion pomieści 44 tys. widzów. Jego koszt jest szacowany na 466 mln zł. Obiekt stanie na wrocławskich Maślicach, na 21-hektarowej działce przy ulicy Drzymały, tuż przy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Do finału konkursu na projekt stadionu komisja zakwalifikowała 15 prac. Wizja firmy J.S.K. zwyciężyła jednogłośnie. Co ciekawe, w konkursie zwycięski projekt startował z numerem 13. Za swoją autorską pracę J.S.K. otrzyma 5-10 proc. z 466 mln zł. W skład komisji weszli przedstawiciele wrocławskiego urzędu miejskiego, architekci oraz dwaj niemieccy specjaliści współpracujący przy budowie stadionów w całej Europie.

-To jest to, o czym marzyliśmy- mówił zadowolony prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz. - Stadion jest bardzo funkcjonalny, oprócz meczów piłkarskich organizować będziemy tam wielkie koncerty muzyczne. W kompleksie stadionu znajdą się miejsca na biura, sale konferencyjne i restauracje - opowiadał Dutkiewicz.

Swoją konstrukcją stadion przypomina chiński lampion. Trybuny zbudowane będą z betonu i stali, a całość osłonięta zostanie przezroczystą pokrywą z włókna szklanego. Przezroczysty będzie również dach obiektu, który osłoni wszystkie miejsca dla widzów. Takie zaprojektowanie obiektu pozwoli na całkowite oświetlenie go z zewnątrz w dowolnych barwach.

- Kiedy mecze będzie rozgrywał Śląsk Wrocław, stadion rozświeci się na zielono- biało -czerwono, a kiedy zagra tu reprezentacja Polski - na biało- czerwono - tłumaczył prezydent Dutkiewicz.

Rozświetlony obiekt będzie widoczny z bardzo daleka. Podobne rozwiązania iluminacyjne zastosowano między innymi na jednym z najnowocześniejszych stadionów świata - Allianz Arena w Monachium. Wysokość obiektu wyniesie około 35 metrów, a trybuny będą się wznosiły nad murawą boiska pod takim kątem, że z każdego miejsca trybun widoczność będzie doskonała.

Nowy symbol Wrocławia

- Wierzę, że ten obiekt stanie się nowym architektonicznym symbolem Wrocławia. Do konkursu zgłoszono wiele efektownych projektów, ale niektóre z nich ocierały się o efekciarstwo. Zwycięski jest i efektowny, i funkcjonalny. Jego unikatowa forma łączy tradycję z nowoczesnością, a całość inspirowana jest modernizmem - obrazowo opowiadał Piotr Fokczyński, architekt miejski Wrocławia. - Poziom konkursu stał na bardzo wysokim poziomie, ale od początku wszyscy członkowie komisji zwracali uwagę właśnie na ten projekt. I później cały czas do niego wracaliśmy - podkreślał.

Stadion zajmie około 10-11 ha na 21-ha działce na Maślicach. Na pozostałym terenie mają stanąć biurowce, hotel, butiki i być może niewielkie centrum handlowe. Ta część działki będzie zabudowywana po ukończeniu stadionu.

Projekt firmy J.S.K. był najbliższy wymaganiom miasta i UEFA. Zgodnie z wymogami UEFA we właściwy sposób zostały zaprojektowane szatnie piłkarskie, a także miejsca dla mediów, które ułatwią dziennikarzom kontakt z zawodnikami. Na stadionie znajdą się loża dla VIP-ów oraz specjalne loże biznesowe. W projekcie uwzględniono cztery ogromne bramy, które umożliwią wjazd dużym ciężarówkom. Będzie to miało znacznie na przykład przy organizacji koncertów muzycznych. Parking dla samochodów przewidziano pod specjalną platformą wbudowaną w konstrukcję stadionu.

Przedstawiciele urzędu miejskiego podkreślali, że wyjątkowo cenne okazały się spostrzeżenia i rady niemieckiego inżyniera Thomasa Specka i architekta Güntera Kusa. Speck pracował m.in. przy budowie Allianz Arena w Monachium, Stadionu Olimpijskiego w Berlinie, a Kus jest współautorem stadionów w Düsseldorfie, Gelsenkirchen, Nürnbergu, Wolfsburgu i hali hokejowej w Mannheim.

- Speck wychwycił wszelkie nawet drobne uchybienia w kilku projektach. Natychmiast zauważył, że w jednym z nich tak zaprojektowano dach, że pięć tysięcy widzów siedziałoby pod gołym niebem - opowiada Michał Janicki, dyrektor departamentu sprawa społecznych w urzędzie miejskim.

Monumentalny oddamy Warszawie

Podczas konferencji w świetnym humorze był prezydent Dutkiewicz. Gdy prezentowano jeden z wyróżnionych projektów - monumentalny, efektowny, ale bardzo drogi (ponad 1 mld zł) - prezydent, zwracając się do Michała Borowskiego, prezesa spółki, która ma wybudować Stadion Narodowy, zażartował: - Ten projekt oddamy Warszawie, bo oni na razie nic nie mają.

Rozstrzygnięcie konkursu zgromadziło w sali ratusza wiele osób. Byli kandydujący na posłów przedstawiciele Platformy Obywatelskiej: Bogdan Zdrojewski, Grzegorz Schetyna i Andrzej Łoś, trener piłkarzy Śląska Ryszard Tarasiewicz, prezes Orange Ekstraklasy Andrzej Rusko, przewodniczący komisji sportu Maciej Zieliński, pierwszy szef wrocławskiego projektu Euro 2012 Rafał Jurkowlaniec, prezes Śląska Antoni Kordos, a nawet prezes żużlowego Atlasu Andrzej Rusko. Nie było natomiast nikogo z Prawa i Sprawiedliwości.

Teraz rozpoczną się przygotowania budowlane i prace geologiczne. Budowa stadionu ruszy w połowie 2008 roku. Zakończenie inwestycji przewidziane jest na jesień 2010 roku.